Aktivering af organisationens latente potentiale

Aktivering af organisationens latente potentiale

Mange virksomheder er stærkt udfordret på at rekruttere de fornødne kompetencer til de opgaver, som de potentielt har mulighed for at udføre for deres kunder. Nogle virksomhedsledere fortæller mig, at de undlader opsøgende salg, simpelthen fordi de ikke vil kunne skaffe tilstrækkelig og kompetent arbejdskraft til at udføre ordrerne. Denne situation kan der imidlertid i et vist omfang rådes bod på. Som Dalgas sagde det: ”Hvad udad tabes, må indad vindes”. Med den rigtige analyse kan det naturlige, latente potentiale hos medarbejdere og ledere synliggøres, og derefter aktiveres og udvikles...

Læs mere

Bedre omsætning via vækststrategi

Bedre omsætning via vækststrategi

Har din virksomhed mulighed for at generere en større omsætning? Det er ikke kun et spørgsmål om at gå ud og finde nogle nye kunder. Kunder er der som regel nok af. Men er I klar til nye og flere kunder? Har I optimeret procedurer, ordrebehandling, kundeservice, medarbejdere og organisering? Er der styr på reklamationsmængden? Ved I hvad kunderne reklamerer over, og har I gjort noget for at forhindre det? Der er mange spørgsmål som skal kunne besvares bekræftende, før du kan forvente at kunne øge indtjeningen parallelt med omsætningen. I vækststrategiens første indsatsområde, kundepleje,...

Læs mere

Bedre resultater via fornyelse

Bedre resultater via fornyelse

Når vi befinder os mellem behovet for en effektiviseringsstrategi og en vækststrategi, har vi sandsynligvis behov for en fornyelses- eller udviklingsstrategi. Vi har effektiviseret vores arbejdsgange, vi har segmenteret vores marked, vi har målrettet salget mod kernekunder og har styr på CRM. Vi har forbedret kommunikationen med kunderne, og vi har forbedret kompetencerne ved rekruttering og efteruddannelse af medarbejderne. Men vi er stadig ikke klar til en egentlig vækststrategi. Vi er middelmådige. Vi har ikke fulgt med tiden. Vi var gode engang, men udviklingen har overhalet os. Måske gæld...

Læs mere

Forholdet mellem drift og udvikling

Forholdet mellem drift og udvikling

Tid er et meget væsentligt tema i ledelsen af dagens virksomheder. Der finder en skarp prioritering sted af hvilke opgaver man skal bruge tid på. De daglige driftsopgaver tager i sagens natur meget tid. Det er jo det virksomheden beskæftiger sig med. Dermed vinder driftsopgaverne som oftest over de mere langsigtede indsatser og planlægning, og bruger ofte al den disponible arbejdstid. Dertil kommer, at tilstødende problemer koster tid, tid som ikke er indregnet i planlægningen. Men hvad udspringer både driftsopgaverne og problemopgaverne af? Det som virksomheden beskæftiger sig med er result...

Læs mere

Udvikling af virksomhedens markedsmuligheder

Udvikling af virksomhedens markedsmuligheder

På hvilken kundegruppe er indtjeningen størst? Og hvor bruger sælgerne, og dermed resten af organisationen, deres tid? Forbavsende mange virksomheder overlader det helt eller delvist til deres sælgere selv at finde deres potentielle kunder. Nogen gange bliver det endda sagt lidt udfordrende: ”Hvis du er rigtig sælger, så kan du vel også finde dine kunder selv”. Hvilke retningslinjer har sælgerne fået at forholde sig til, i deres søgen efter kundeemner? Formålet med en sådan ”salgsplanlægning” er svær at se. Sælgertid er dyr tid, og spildt tid er og bliver spildt. En rapport fra revisionsko...

Læs mere

Udvikling af virksomhedens potentiale

Udvikling af virksomhedens potentiale

Tænker du nogensinde på, hvordan du medvirker til at øge dine kunders konkurrenceevne? Er du klar over, at det er det de forventer af dig? Rigtig mange virksomheder har formuleret en vision der fortæller, at man ønsker at være den foretrukne leverandør i deres branche. Men meget få virksomheder har et tankesæt og en adfærd, som fører dem mod netop det mål. En rapport fra revisionskoncernen BDO konstaterer, at danske små og mellemstore virksomheder står i økonomisk stampe. Der savnes åbenbart dynamik, nytænkning og fremdrift. Du ønsker sikkert vækst. Men ved du, hvor væksten skal komme fra? ...

Læs mere

5 gode råd til bedre bundlinje

5 gode råd til bedre bundlinje

Står du overfor behovet for en bedre bundlinje, så er der flere basale forhold, som skal have et sundhedstjek. I første omgang er det strategien, det er måden strategien udleves på, og det er evnen til at leve op til kundernes krav. 1. Bevidst valg af strategi Hvordan ser vores situation ud i forhold til markedssituationen? Er der plads til vækst i afsætningen? Har vi forudsætningerne for vækst? Kan vi finde personalet til mere afsætning, så vi ikke svigter på afgørende punkter? Eller har vi udnyttet kapaciteten godt og vel, og måske stadig tjener for lidt? I det tilfælde kan vi ikke sælg...

Læs mere

Digital rekruttering skaffer flere egnede kandidater

Digital rekruttering skaffer flere egnede kandidater

Gad vide om jeg kunne få det job. Sådan tænker mange, når de ser et stillingsopslag. De får aldrig svaret, fordi de ikke gør noget. Nu introducerer 100 PLUS en ny løsning, hvor den nysgerrige får besked om vedkommende ville matche stillingen. Samtidig får virksomheden information om, at her er en mulig kandidat. Både virksomhed og person opnår store tidsmæssige besparelser. Nysgerrighed kan føre til uplanlagt jobskifte 100 PLUS introducerer digital rekrutteringsløsning, der kan hjælpe HR-afdelinger med at finde frem til de rigtige medarbejdere. Nysgerrighed er det nye sort på dage...

Læs mere